SLTN Inter Access levert E-Zorg een veilig en betrouwbaar platform - sltn
1677
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-1677,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

De Nederlandse zorgsector kan niet meer zonder veilige en betrouwbare digitale communicatie. E-Zorg is daarbij een spin in dat web, met een speciaal voor de zorg ontwikkelt netwerk. SLTN Inter Acces (SLTN) levert daarvoor een redundant uitgevoerd Dell EMC serverpark, inclusief storage, als platform waarop de cruciale diensten van E-Zorg altijd blijven draaien.

E-Zorg is opgericht in 2003 om de communicatie in de zorg te verbeteren. Dat doet E-Zorg met veilige verbindingen voor onder meer huisartsen en apothekers. Naarmate de behoefte aan digitale communicatie in deze sector groter werd, groeide ook E-Zorg snel. Ondertussen is het bedrijf verantwoordelijk voor meer dan 4.000 aansluitingen in de medische sector, met een veelvoud aan gebruikers.

 

Zorgverleners maken gebruik van het netwerk van E-Zorg en niet dat van reguliere aanbieders, omdat het volledig gecertificeerd is voor alle zware eisen die aan digitale communicatie in deze sector wordt gesteld. Alleen dan mogen gevoelige patiëntgegevens over het netwerk verzonden worden. Zo kunnen bijvoorbeeld specialisten in ziekenhuizen bij een andere arts veilig en betrouwbaar doseringen van medicijnen opvragen.

 

Servers

“Om deze communicatie in goede banen te leiden, bijvoorbeeld met monitoring, hebben we servers nodig”, zegt Nico Burghouts, specialist technisch beheer bij E-Zorg B.V. “We zijn zelf een netwerkbedrijf, we zijn geen Vmware en storage specialisten. Daar schakelen we externe hulp bij in, om te zorgen voor een stabiel platform voor onze software. Daarin werken we al jaren samen met SLTN.”

“We zijn oorspronkelijk begonnen met fysieke servers, voor iedere taak een aparte server. Dat is later een virtuele omgeving geworden.” Onlangs heeft E-Zorg een belangrijk upgrade uitgevoerd, met een nieuw dubbel uitgevoerd serverpark. “Door de groei van digitale communicatie in de zorg neemt de impact van mogelijke verstoringen ook toe. Daarom hebben we bij het aanschaffen van een nieuw serverpark ook weer gekozen voor redundantie in de vorm van een gespiegelde omgeving. Ook de storage repliceren we naar het andere datacenter, zodat we ook altijd op een andere omgeving onze data hebben staan.”

 

Complete oplossing

Omdat we al jaren goed samenwerken met SLTN hebben we ook hierbij een beroep op hen gedaan. “Bij hen hebben we de vraag neergelegd wat we nodig zouden hebben om te komen tot een nieuw platform, waarbij stabiliteit en betrouwbaarheid voorop moest staan. De oplossing die zij voorstelden was gebaseerd op de technologie van Dell EMC, een partij die de kracht heeft om dit als complete oplossing te opleveren.”

“We hebben wel onderzoek gedaan naar andere leveranciers. Maar, we werken al jaren zonder problemen met de machines van Dell, en bovendien hebben we daar één vendor als aanspreekpunt. Daarom hebben we weer voor Dell EMC gekozen. SLTN heeft ons in dat traject uitstekend geadviseerd om te kijken of de gekozen oplossing voldoet aan onze behoeften. Door de jarenlange samenwerking kenden zij onze vraag goed.”

 

Eigen omgeving

De servers staan nu in twee datacenters. “Onze ervaring is dat als SLTN die systemen eenmaal heeft neergezet, ze verder goed draaien. We doen zelf het beheer, en voor directe support kunnen we terecht bij de Dell EMC. Als er bijvoorbeeld een disc vervangen moet worden doen zij dat gelijk.”

De mogelijkheid om alles in de cloud te draaien bestaat wel, maar vanwege de privacygevoelige data en de noodzaak tot een zo laag mogelijke latency heeft E-Zorg er toch bewust voor gekozen om fysieke servers in de eigen omgeving neer te zetten.

 

Meegroeien

Burghouts is bijzonder tevreden over de samenwerking met SLTN. “Ze zijn in die jaren echt met ons meegegroeid. Omdat we al zo lang intensief samenwerken is de communicatie goed. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar dat kunnen we altijd tegen elkaar zeggen, en het wordt direct netjes opgelost.”

“We hebben in dit traject heel veel profijt gehad van de expertise van SLTN. Een consultant heeft zich intensief beziggehouden met dit traject, heeft onze wensen goed geïnventariseerd en dat vertaald naar een oplossing. We hebben bijvoorbeeld het doemscenario voorgelegd met betrekking tot wat we nodig zouden hebben om toch door te draaien wanneer één datacenter volledig uitvalt. Dat soort vragen zijn meegenomen in het uiteindelijke advies.”

 

Continuïteit

“Dankzij deze oplossing kunnen onze klanten gebruik maken van een stabiel en veilig platform”, besluit Burghouts. Ze hebben de zekerheid dat hun data niet verloren zal gaan. De data die we hebben zijn cruciaal voor het leveren van onze diensten. Als die uit zouden vallen kunnen de zorgverleners hun patiënten niet meer helpen, bijvoorbeeld omdat ze een medicatiedossier niet meer zouden kunnen bekijken. Die continuïteit in het verlenen van de zorg staat bij ons voorop.”

Date
Category
Cloud Services, Healthcare, Uw Ideale Cloud, Uw Ideale Datacenter, Uw Ideale Werkplek